- TOLONG... ADA HANTU! -

2:30 PM

Ni... cerita benar okey! Saya tak tipu dan tak akan menipu orang sesuka hati [nampak benar kalau terpaksa saya menipu juga kan?]. Itu... situasi lain dan bukannya sengaja, sebab keadaan yang memaksa. Saya tak percaya dalam seumur hidup, tak ada orang yang tak pernah menipu. Dan apa yang saya ceritakan sekejap lagi memang kisah benar. Kalau tak percaya, tanya kat Abang Chik saya sebab masa ‘kejadian’ tu, dia pun ada sama dengan saya. Kakak ipar saya pun ada juga, cuma... saya tak pasti sama ada dia sedar atau pun tak masa tu. Tapi rasa-rasanya, memang dia tak ada depan saya. Dia dah lena diulit mimpi sampai terlupa kat dunia sekeliling.

Kejadian ni berlaku dalam tahun 2004 di rumah abang saya sebab masa tu saya tinggal dengan dia. Kira-kiranya, dah 8 tahun berlalu dan sampai ke hari ni saya langsung tak dapat lupa dan mungkin sampai bila-bila pun tak akan lupa agaknya. Bagi saya, tu salah satu daripada pengalaman berharga yang harus disimpan sampai nyawa bercerai daripada badan walaupun kalau dikenang-kenang memang sangat menakutkan.

Malam tu, saya tak ingat pukul berapa sebenarnya. Cuma yang jelas saya memang dah bersedia nak tidur sebab hari dah malam dan dah tak ada apa nak buat. Nak baca novel macam selalu, mood memang ke laut. Jadinya, saya padamkan lampu, dan tarik selimut. Saya tak ingat sama ada saya dah tertidur atau belum, tapi tiba-tiba aje saya terasa katil yang tampung badan saya bergegar dan berbunyi-bunyi, macam bergerak-gerak pun ada juga. Sebab katil tu katil besi, maka memang jelaslah bunyinya. Mula-mula saya buat tak tau aje, tapi bila terus-terusan bergegar, saya dah berdebar-debar semacam. Nak jerit malu rasa seganlah pula. Tapi takutnya saya, ALLAH aje yang tahu. Mana pernah ada pengalaman macam tu sebelum ni. Mata saya pejamkan rapat-rapat sebab dalam hati saya berkata, ‘Rumah abang aku ni ada hantu’. Kalau pun hantu tu nak kacau saya, kacau ajelah dan saya tak akan bukak mata. Buatnya saya bukak mata, hantu tu betul-betul muncul depan mata saya dengan muka hodoh dan rambut berserabai panjang sampai ke lantai, mahunya malam tu jadi malam terakhir saya. Itu kalau rambut panjang, kalau yang muncul itu pocong-pocongan, memang saya akan jadi gila, kalau pun nyawa saya tak melayang.

Saya pejam mata sampai mata jadi sakit sebab terlalu kuat. Dalam hati kata, ‘Antara rambut panjang mengurai dengan kepala berikat, mana satu yang lebih menakutkan aku?’. Entah ya, saya sendiri tak dapat buat keputusan masa tu sebab dua-duanya macam menakutkan saya. Memang takut yang melampaui batas sebab dalam seumur hidup saya, saya tak pernah berharap bertemu dengan benda-benda yang aneh lagi pelik. Cukup-cukuplah apa yang pernah saya alami di universiti satu ketika dulu bila saya tengok kawan saya ada di sebalik cermin sedangkan yang sebenarnya kawan saya dah keluar. Dia pakai baju biru sedangkan, yang di dalam cermin itu memakai baju coklat. Matanya hanya merenung saya dan tak lama lepas tu kawan saya bukan pintu dengan baju biru melekap elok di tubuh. Akibatnya, malam tu saya tak dapat tidur dan kejadian tu seakan-akan menghantui saya.

Dan kejadian di rumah abang saya malam tu, sebab dah tak tahan sangat dengan rasa takut, saya terus tolak selimut dan keluar bilik, terus tuju ke ruang tamu. Rasa takut bercampur terkejut bila tengok abang saya yang baring kat lantai sambil tengok bola, nampak macam senget aje kedudukannya. Keadaan dia nampak sangat pelik sampai-sampai saya tak tertanya apa yang berlaku. Lepas tu beberapa detik saya kata kat dia;

“Rumah ni ada hantu. Hantu goyang katil Ami.”

Abang saya kata, “Cha pun rasa macam bergoyang aje.”

“Hantu,” kata saya lagi.

“Taklah. Rumah ni yang bergegar agaknya,” balas abang saya.

Saya diam. Betul juga sebab kalau benar ada hantu, takkanlah adik-beradik dikacaunya serentak. Lama tunggu, tak ada lagi rasa pelik tu. Saya pun, masuk bilik balik dan tidur. Doa saya dalam hati, janganlah sekali lagi katil saya digoyang-goyang sebab saya kena tidur awal, nak kerja.

Esoknya, barulah saya tau yang gegaran kat katil tu sebenarnya bukannya hantu kacau saya, tapi... akibat Tsunami yang melanda bumi Acheh. Aduhai... rupa-rupanya orang lain turun sebab gegaran tu. Kami adik-beradik boleh pulak tidur dengan aman damainya. Kalaulah ditakdirkan rumah tu runtuh, memang selamat jalanlah kat kami sebab boleh buat selamba. Tapi sungguh, memang keadaan masa tu saya rasa sangat dahsyat.

Tapi lepas kejadian tu, ada beberapa kali juga saya rasakan keadaan yang sama walaupun saya dah tinggal di KL. Di rumah sewa aje, beberapa kali juga saya alami hal yang sama dan saya tak lagi anggap saya dikacau hantu macam pertama kali dulu. Cuma macam dulu, saya dan kawan-kawan tak turun juga. Terus aje buat hal sendiri. Hanya sekali aje, gara-gara degil, kami dipanggil turun ke bawah dan akibatnya, kami melepak kat kedai makan sampai keadaan okey.

Dan semalam, akibat gempa bumi di Acheh, saya sekali lagi dapat rasakan rasa yang sama, macam 8 tahun dulu. Masa tu tengah baca novel sambil melepak kat sofa dengan TV yang terpasang. Hati dah agak ada sesuatu yang berlaku kat negara jiran sebab dah selalu sangat rasa, tapi tak turun juga. Cuma berjaga-jaga aje. Mujur hanya 2 kali aje gegaran terasa. Tapi seperti kata seorang kakak, ‘Malam ni, pakai baju tidur yang lengkap. Takut ada apa-apa terjadi, taklah turun dengan baju seksi”. Saya hanya ketawa, tapi memang malam tadi saya sungguh sopan walaupun yang sebenarnya saya memang rimas kalau tidur dengan baju tidur berkolar.

Apa yang terjadi semalam memang sangat menyedihkan sebab saya dapat rasakan yang mereka di negara jiran masih trauma dengan kejadian 8 tahun dulu, kini terpaksa pula berhadapan dengan kejadian ngeri sekali lagi. Tapi kalau memang itu yang tertulis, apa yang boleh manusia katakan lagi, mahu atau tidak, terpaksa juga menghadapinya. Hendaknya mereka yang terlibat terus sabar dan tabah.

You Might Also Like

5 comments

  1. WC pon pernah alami jugak ape yg kak aleya alami ni... mase tu tahun 2009 rasenye... WC tengah tengok tv sambil duduk atas katil...
    tbe2 katil bergoyang. WC ingatkan kakak yg goyangkan... lpastu kipas kaki pulak bergoyang...

    rupe2nye gegaran....

    ReplyDelete
  2. Wild Cherry - memang masa tu ngeri sangat, tp... bila kenang2 sekarang ni, kelakar dgn reaksi sendiri. mcm tak de benda lain nak fikir selain drpd hantu, hahaha...

    ReplyDelete
  3. ohh kte ingat masa tu ada yg tak mau makan ikan...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Alieya,
    salam kenal dari Amie, follow sini ye

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum aleya. Salam kenal dari banda aceh.
    - zahira -

    ReplyDelete