- KALAU SAYA SEDIH -

8:53 PM

“Kesedihan dan manusia tak mungkin dapat dipisahkan, ibarat lagu dan irama yang sering berkumandang dalam hati setiap orang”

Mencuri dengar radio [Hot FM] kawan sebelah siang tadi dengan topik “Kalau saya sedih”, dalam senyuman yang tak begitu manis dan tak sampai pun di mata kawan-kawan, saya terfikir sesuatu. Tentu aje selama ni saya tak pernah terfikir topik tu, terima kasih pada stesyen radio yang sama yang setiap pagi dan petang menemani perjalanan pergi dan balik kerja saya. Kat rumah saya memang tak dengar radio langsung. Zaman jiwang-jiwang karat, tangkap-tangkap leleh dengan lagu yang mendayu-dayu sampai buat diri jadi layu dan jadi kembar tak rasmi radio dan lama saya tinggalkan. Oh… saya bukan lagi anak remaja yang baru nak kenal hidup dan kehidupan. Saya kini dah bergelar wanita dewasa. Hoho… dewasa habis!

Ya, manusia dan kesedihan memang tak boleh dipisahkan, sama macam rasa gembira. Tapi soalnya, bagaimanakah kita kalau berada dalam keadaan sedih? Adakah kita akan tenang ala-ala setenang air di kali, atau kita akan sedikit beriak macam air laut yang disapa riak-riak, atau juga kita akan bergelora sama seperti ombak yang tak pernah jemu menghempas pantai? Mana satu diri korang?

Kalau saya, kalau saya sedih… saya dah tentu monyok macam anak kecil yang tak dapat jajan kat kedai runcit. Kadang-kadang, saya nangis juga macam bayi yang tak tahu berkata-kata. Tapi tak adalah teruk macam tu, paling-paling saya akan duduk diam-diam kat satu sudut sambil ambil sapu tangan atau tisu buat mengelap si air mata. Tau-tau mata jadi merah macam si jembalang tanah, hidung jadi merah serupa badut dan muka rasa kembang kucup kembang kuncup. Itu kalau sedih yang sampai sebabkan air mata menitis.

Kalau tak sampai nangis, saya akan berubah tingkah. Kadang-kadang saya jadi banyak-banyak-banyak cakap. Kadang-kadang saya jadi banyak-banyak-banyak ketawa. Tapi saya tak pandang mata orang sangat. Takut tu kalau-kalau orang dapat baca kata hati saya. Nak letak muka kat mana kalau orang tahu cerita kita kan? Maka, jadilah saya si pelakon tak berbayar demi melindungi apa yang tak patut dipamerkan.

Ada juga situasinya di mana, saya tak ketawa dan saya tak bercakap, tahu-tahu aje saya diam mengalahkan patung cendana sebab kata-kata bagi saya dah tak perlu lagi. Atau, kesedihan yang datang terlalu besar sampai mulut jadi kaku, hati jadi beku. Pada ketika itu, saya tak perlukan apa-apa atau sesiapa. Yang saya perlukan, sedikit waktu dan sebuah gua yang di dalamnya ada gelap-gelita. Tapi tak mungkin kan? Saya pun bukanlah seorang yang terlalu berani walaupun saya selalu mengaku cucu kepada Nujum Pak Belalang yang suka temberang itu. Jadinya, saya tukar gua itu kepada sebuah bilik yang lengkap dengan katil, tilam, bantal dan tentu aje selimut. Wah… tiba-tiba aje saya jadi banyak permintaan kan? Padahal, konon-kononnya sedih!

Tapi yang pasti, lagi saya sedih lagi saya tak perlukan sesiapa di sisi saya. Saya tak perlukan simpati orang kerana simpati itu hanya akan buat saya yang tak kuat mana ni jadi lemah. Bukan berlagak, bukan sombong. Hanya setiap orang ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah yang datang. Jadinya silalah jangan terasa kepada sesiapa saja yang rasa saya melupakan korang ketika saya sedih. Lebih penting daripada itu, bukan semua masalah boleh diceritakan pada orang. Bahkan, ada juga masalah yang rasanya lebih selesa diceritakan pada SI A, tapi tidak pada SI B atau SI C. Begitu juga sebaliknya. Yang lebih teruk, ada juga pertanyaan-pertanyaan yang hadir ketika saya sedih mampu membuatkan darah saya rasa naik sampai ke takat yang paling tinggi walaupun yang bertanya berniat baik, seolah-olah terasa mahu menghamburkan kemarahan pada yang langsung tak bersalah itu. Kenapa? Entah! Saya tak ada jawapan, untuk itu lebih baik saya tak menjawab supaya saya tak menggores hati orang. Tapi masalahnya, fahamkah orang dengan sikap saya yang ada masa-masanya, boleh tahan aneh juga.

Apa pun, saya tetap percaya tiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya tersendiri. Lebih daripada itu, masa selalu mampu menjadi penawar untuk semua kesedihan dan kelukaan. Semoga semua makhluk ALLAH di atas muka bumi ini selalu mendapat rahmat-NYA.Tapi... itu kalau saya sedih, kalau korang pula, macam mana pula ya? Lebih best daripada saya yang agak pelik ni, atau... lagi tak best? ;-)

P/S – KALAU SAYA DIAM, ITU BUKAN BERMAKNA SAYA MARAH. HANYA… SAYA BERUSAHA UNTUK MENCANTUMKAN KEMBALI KEPINGAN-KEPINGAN HATI YANG DAH BERCERAI-BERAI. HARAP MAKLUM YA, KORANG YANG SELALU PRIHATIN…

You Might Also Like

0 comments