- TIARA BEACH RESORT, KAMI DATANG LAGI... -

June 25, 2012

"Kita sering kali mengimbas apa saja yang pernah jadi dalam hidup kita. Ada kalanya manis dan ada kalanya pahit. Namun, pahit atau manis, itulah rencah dalam kehidupan yang perlu ditempuh oleh semua orang"


Saya datang ke Tiara Beach Resort [TBR] ni 4 tahun yang lepas. Masa tu Kak Long bawa anak dia yang berjumlah 2 orang tu sempena cuti sekolah. Sebab saya jenis suka menyibuk, maka saya pun menyibuk sama. Nak malu buat apa, kan? Kakak saya, bukannya kakak orang lain. Masa tu, bukan hanya saya yang ikut tapi keluarga Abang Chik saya, mak abah dan nenek saya yang kini dah pun kembali kepada DIA YANG SATU.

Lepas 4 tahun, Kak Long saya tiba-tiba offer saya untuk sama-sama cuti di TBR sekali lagi, bersama-sama dengan mak dan abah saya. Oh, saya sangat teruja sebab saya memang suka pun mencuci mata. Tapi bila dia SMS bagi tahu hari dan tarikhnya, oh... saya terduduk dan patah hati sorang-sorang. Kenapa pilih tarikh dan masa tu? Kenapa tak pilih tarikh lain aje? Dan nak tukar lain memang dah tak sempat sebab abang ipar saya dah booking. Hari lain agaknya semuanya dah penuh, maklumlah cuti sekolah. Dengan rasa kecewa, saya pun minta maaf pada Kak Long sebab saya dah janji dan saya terpaksa mungkir janji yang saya sendiri buat.

Tapi bila dah rezeki, tak ke mana kata orang. Bila saya tak jadi ikut Kak Long, Abang Chik saya datang rumah saya. Bila dia ajak saya pergi TBR lepas saya balik kerja, saya rasa macam nak lompat tinggi-tinggi. Gembira macam nak rak. Satu, sebab mak dan abah ada kat sana. Dua, hati saya masa tu memang tengah patah seribu sebab saya gagal mendapatkan apa yang saya nak, jadinya saya perlukan sesuatu untuk pujuk hati sendiri. Tiga, secara tak langsung saya dapat pujuk hati Kak Long yang macam terasa hati dengan saya gara-gara saya mungkir janji.

Saya pergi sana satu hari satu malam aje sebab esoknya saya dan keluarga Abang Chik saya nak pergi ke Perak pula. Walaupun saya sejujurnya tak begitu teruja lagi gara-gara kecewa dengan berita kegagalan saya, saya tetap cuba berlagak biasa. Hanya, mungkin mak saya perasan wajah tak ceria saya. Dia asyik suruh saya makan sedangkan saya hanya geleng dan senyum hambar. Sekarang saya dah tak sedih lagi, saya terima apa saja yang datang sebagai dugaan. Mungkin satu masa nanti akan sampai rezeki saya pula. Dan TBR, insya-ALLAH lain kali kalau saya datang lagi, saya tak akan tayang rupa basi macam hari tu, ;-)






P/S : WALAUPUN MAK ENDEK DAH TAK ADA, SAYA TETAP NAMPAK MAK ENDEK KETIKA DI TBR SEBAB MAK ENDEK TETAP SETIA TENGOK KAMI JADI BADAK AIR DI TEPI KOLAM. SUNGGUH... SAYA RASA RINDU SANGAT-SANGAT PADA ARWAH NENEK SAYA. KALAU DIA ADA, SAYA NAK PELUK DIA KUAT-KUAT, TAK NAK LEPAS. MOGA DIA DITEMPATKAN DALAM KALANGAN ORANG-ORANG BERIMAN. AL-FATIHAH...

No comments:

Post a Comment