- MASTERCHEF SELEBRITI MALAYSIA -

4:22 PM

“Orang luar mati sebab tak cukup makan, tapi... orang kita banyak yang mati sebab terlebih makan”

Bila tau aje yang Masterchef Selebriti Malaysia akan ada kat Astro Ria, saya jadi berkobar-kobar nak tengok. Satu, sebab selalu tengok artis luar negara aje yang masak, sesekali nak tengok juga artis kita yang kaya dengan kontroversi pegang sudip. Dua, sebab saya suka makan, maka saya tak nak terlepas rancangan masak-memasak tu. Tiga, nak tengok sejauh mana artis kita mampu menyediakan juadah, tak kira untuk sarapan, makan tengah hari, minum petang dan makan malam, yang tentu aje dengan juadah yang pelbagai jenis. Empat, saya memang gila TV.

Hari pertama tengok, wah... saya rasa excited gila bila setiap artis [Datuk Fazley Yaccob, Tomok, Azwan Ali, Karl Shafek, Jehan Miskin, Angah Raja Lawak, Farouk Hussien, Mejar Dr. Faiz, Juliza Adlizan, Thanuja, Siti Sarah Raisuddin, Serina Redzuawan, Raja Azmi, Salamiah Hassan, Louisa Chong dan Soo Wincci], bawa juadah sendiri, walaupun ada antara artis yang tak kena dengan jiwa saya. Ceh, macamlah saya sendiri bagus benar kan? Hati berdetik dengan kata menarik dan boleh tengok lagi ni esok. Bila esok tiba, hati yang excited rasa sentaplah pulak. Baru episod-episod awal aje, macam yang saya duga, mesti kecoh bila ada beberapa artis yang memang pandai membuat kecoh. Walaupun saya hanya kenal mereka dalam TV, surat khabar dan majalah, taklah sukar untuk buat penilaian dari kaca mata saya.

Sejujurnya, saya tak ada masalah dengan semua artis sebab bukannya masalah saya. Hanya hati rasa kurang enak bila ada yang bertingkah tidak sepatutnya. Pertandingan masak aje pun, tak perlulah sampai nak menjerit pekik macam tu, mengata-ngata kawan sendiri dan lebih daripada itu merajuk-rajuk sampai nak meninggalkan kumpulan mereka. Nampak macam sangatlah tak profesional. Padahal, saya yakin mereka dah kenal antara satu sama lain kerana itu dunia mereka. Lainlah kalau saya disuruh terjun dalam bidang mereka, memanglah jadi macam rusa masuk kampung sebab dunia saya dan dunia mereka bezanya macam langit dengan bumi. Langsung tak sepadan DNA mereka dengan saya yang entah apa-apa ni.

Jauh benar bezanya antara Masterchef Selebriti Malaysia dengan Masterchef Malaysia musim yang pertama. Mereka, saya lihat lebih tenang dan lebih takut-takut. Mungkin kerana mereka bukan orang terkenal, maka mereka membawa diri mereka seadanya. Macam ala-ala, “Buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.”

Tapi sebenarnya tak adalah teruk mana pun peserta Masterchef Selebriti Malaysia tu, hanya ada masa-masa tentu aje mereka nampak macam janggal kat mata saya [diulang ya, mata saya bukan mata orang lain – jadinya kalau silap, saya yang buat dan bukannya orang lain]. Kadang-kadang mereka okey aje, nampak tenang, nampak manis dan mampu mengundang ketawa saya sebab tingkah mereka yang pelbagai. Boleh jadi ketika itu mereka rasa stress sebab terpaksa memasak mengikut masa yang ditetapkan. Kalau saya di tempat mereka mungkin lebih teruk daripada itu. Yalah, saya dalam bab masak-memasak memang hampeh yang amat.

Dan sampai ke hari ini, tak kira apa yang saya rasa, tak kira apa yang mereka buat, saya tetap setia melihat mereka memasak setiap hari Sabtu – Selasa, walaupun ramai yang dah terkeluar. Harapnya saya akan melihat mereka sampai ke episod akhir sebagai sokongan pada usaha gigih mereka walaupun mereka tak kenal pun siapa saya.

P/S : HAJAT HATI NAK BERGURU DENGAN CHEF WAN, TAPI... ANAK DIA SENDIRI PUN TAK BERGURU DENGAN DIA, MACAM MANA TU YA? ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. huhu, saya sokong Dr Fazley, Farouk dan Tomok huhu :D Masterchef memang best! :)

    ReplyDelete
  2. dr fazley nampak sangat cool kan... hehehe...

    ReplyDelete