- MAK TAM, MAK TEH, MAK TAM... -

2:13 PM

MeNgUbAh SeSuAtU yAnG dAh BiAsA tAk TeRlAlU mUdAh

Balik kampung! Hah... itu memang saya sebab saya dan balik kampung memang tak boleh dipisahkan. Kalau boleh hari-hari pun saya nak balik kampung. Tapi kedengarannya macam melampau kan? Bila hari-hari balik kampung, orang tak panggil balik kampung tapi orang panggil duduk kat kampung. Tapi tak kisahlah, balik kampung atau duduk kampung sekali pun, yang penting kampung.

Sebenarnya ikutkan hati, saya memang agak letih sebab hujung minggu lepas saya dah bergerak ke 3 buah negeri dalam masa yang singkat [Negeri Sembilan – Perak – Pahang]. Tapi kenangkan hari Jumaat hari tu, hari ulang tahun kelahiran Mak saya yang ke-58 [Mak dah makin berumur, kedut pun dah banyak tapi sebanyak mana kedut di wajah Mak, sebanyak tu juga rasa sayang Ami pada Mak], saya tolak ke tepi rasa letih tu. Bukan hari-hari, setahun sekali aje hari lahir Mak saya muncul. Letih, bila-bila masa aje boleh saya singkirkan. Cukup makan, cukup tidur, cukup rehat, maka... dengan sendirinya letih tu pergi.

Sebenarnya, tak ada sambut apa pun. Mak saya bukannya suka benda-benda macam tu. Tapi sebagai anak-anak Mak, kami ingin menghargai Mak dengan cara kami. Jadinya, malam tu, hujung-hujung waktu sebelum pukul 12.00 malam daN hari lahir Mak berakhir, abang saya beli sebiji kek dan saya beli KFC sebab ringkas dan mudah. Duduklah kami ramai-ramai depan Mak dengan muka masing-masing berseri-seri. Alhamdulillah... tak macam tahun-tahun lain, tahun ni saya ada di sisi Mak tepat pada hari lahir dia.

Esoknya, memandangkan Mak saya ada kursus mandikan jenazah, saya pun pergi jalan-jalan cuci mata dengan adik dan adik ipar saya. Bawa sekali 4 orang anak buah saya. Baru 4 orang, bukan 9 orang. Kalau 9 orang ikut, memang alamatnya saya pengsan dalam keadaan berdiri sebab tak larat. Pening tu! Belum lagi saya kata jangan, dia buat juga. Saya kata sabar, eh... dia buat tak tau aje. Memang dasar anak-anak buah bertuah. Asyiklah Mak Tam... Mak Tam... Mak Tam...

Dalam pada kalut tu saya tiba-tiba terfikir sesuatu. Saya fikir, “Kenapa dia orang panggil saya Mak Tam? Kan, lebih bagus kalau dia orang panggil saya Mak Teh?” Sebabnya, Mak Tam tentu aje merujuk kepada Mak Hitam. Kalau Mak Teh, sudah semestinya Mak Putih. Hitam dan putih, bukankah lain kesannya? Bila dipanggil Mak Teh, tentulah saya perasan yang kulit saya putih. Sedangkan kalau dipanggil Mak Tam, dah tentulah saya rasa kulit saya serupa arang. Kulit saya ya, bukan kulit orang lain. Kepada orang lain, silalah jangan terasa hati sebab saya berkisah tentang diri saya, bukan orang lain.

Tapi... rasanya dah terlalu lambat kalau nak mintak anak-anak buah saya yang seramai 9 orang tu tukar panggilan untuk saya. Apalagi, bila adik-adik saya awal-awal lagi dah isytiharkan nama saya sebagai Kak Tam. Jadinya, kalau panjang umur, nampaknya dalam seumur hidup saya ni, saya akan kekal dipanggil Mak Tam dan Kak Tam. Tak kisahlah kan? Bila didengar dan disebut-sebut banyak kali, Mak Tam dan Kak Tam... nampak macam okey juga tu. Hahaha... ayat pujuk hati sendiri!

P/S : GELARAN APA PUN SEBENARNYA TAK BEGITU PENTING SELAGI TAK MEMBERIKAN KONOTASI BURUK, YANG LEBIH UTAMA... RASA HORMAT PADA ORANG YANG KITA BERIKAN GELARAN ITU.

You Might Also Like

4 comments

  1. bercakap pasal gelaran, masih relevan ke bg seorang makcik (spt makcik ni la) membahasakn dirinya `kte'? tak ke rasa mcm pelik pd yg mendengarnya? :)

    ReplyDelete
  2. teringat ibu kucing sy, pun panggil mak tam jgk... hehehe...

    ReplyDelete
  3. : KAK AZIE - jadinya, kalau terasa nak membahasakan diri sebagai mak cik, tak ada hal. tu konotasinya ok, cuma agak kelakar sikit, hehehe...

    ReplyDelete
  4. : ADELA - hahaha, saya sudah sama comel dengan kucing tu, kuikuikui...

    ReplyDelete