- TANPAMU AKU RINDU & BUKAN BIDADARI -

2:00 PM

“Jarak dan waktu tak mungkin jadi pemisah”

Siapa tahu petikan di atas tu, datangnya daripada novel saya yang mana satu? Ceh... gaya tanya macam dah berbakul-bakul ajekan novel yang dah saya buat. Tak adalah berbakul-bakul sebab saya tak sehebat tu, belas-belas aje novel yang dah saya hasilkan untuk masa ini. Dan kalau ada yang menjawab petikan tu datang daripada novel TANPAMU AKU RINDU, yang mengisahkan tentang Zuyyin Amani dan Yazzer Iqbal. Tentang si gadis kecil yang tiba-tiba aje bertukar menjadi si gadis dewasa yang sombong lagi angkuh, yang digandingkan dengan seorang anak muda yang bangkit demi membuktikan kalau dia mampu mengubah dirinya. Kalau itulah jawapan yang diberikan, saya sayang banyak-banyak pada kalian. Tau kenapa? Sebab kalian sangat peka dengan hasil tulisan saya [padahal, ada dah gambar novel kan?]. Tapi... kalau ada yang tak dapat jawab, jangan bimbang sebab saya sayang juga pada kalian. Cuma, peratus sayang tu kurang sikit. Sikit aje!

Okey berbalik pada tajuk N3 kali ni, itu sebenarnya tajuk drama yang ditayangkan di TV3 malam tadi dalam slot Lestary. Memandangkan drama 3 Janji dah selesai minggu lepas, saya ambil keputusan untuk layan episod pertama Bukan Bidadari. Siapa tahu menarik kan? Lagipun, kalau dah dasar kaki drama, carilah alasan apa pun tetap juga nak tengok drama. Tak tahulah, akhir-akhir ni memang saya dah jadi kaki drama yang agak tegar. Sedangkan sebelum ni, saya seboleh mungkin untuk tak layan drama-drama bersiri sebab saya bimbang terjebak. Bila dah terjebak, sama ada mahu atau tak saya harus layan sampai ke sudah.

Dalam drama bukan Bidadari, melihat Inas dalam drama tersebut, yang terbayang di mata saya, Zuyyin Amani dalam novel TANPAMU AKU RINDU [TAR]. Bukanlah saya membayangkan Nad Zainal sebagai Zuyyin, tidak sama sekali sebab ketika melakarkan bait demi bait dalam TAR, saya tak kenal pun siapa Nad Zainal. Bukan sebab dia tak glamour, saya yang jarang tengok drama. Saya betul-betul kenal dia masa tengok Memberku Hawa secara tak sengaja. Itu pun saya tengok hanya satu episod, tertengok sebenarnya.

Persamaan antara Zuyyin dan Inas, kedua-duanya datang daripada keluarga berada. Kedua-duanya sombong dan suka melakukan aksi-aksi yang tak wajar terhadap orang lain. Lebih daripada itu, kehidupan mereka berdua berubah dalam sekelip mata, kaya kemudian miskin. Hilang kawan-kawan dan hilang tempat berteduh.

Itu antara persamaan, tapi perbezaannya lebih banyak daripada itu. Malah saya yakin, episod 2 dan seterusnya Bukan Bidadari ini tak akan sama lagi dengan TAR, kecuali mungkin semangat yang dimiliki Inas, sama macam semangat yang dimiliki Zuyyin. Bagaimana mereka bangkit daripada kejatuhan, belajar meneruskan kehidupan tanpa harta-benda dan kemudian sedikit demi sedikit insaf akan perbuatan yang telah mereka lakukan, bahkan belajar untuk menghargai orang-orang yang ada di sekeliling mereka.

Betul, cara hidup Zuyyin dan Inas serupa, songsang daripada sepatutnya. Tapi Zuyyin berubah dengan alasan yang hanya dia sendiri tahu, sedangkan Inas jadi begitu kerana kemewahan yang dimiliki. Bagi Inas duit adalah segala-galanya. Dia dimanjakan sedangkan Zuyyin kerap dihukum atas setiap kesalahan yang dimiliki. Mereka berdua sama tapi tak serupa.

Cuma saya terfikir, antara Zuyyin dan Inas, siapa yang lebih kesian. Inas kematian bapa, tapi masih punya ibu [Cuma saya tak pasti ibu kandung atau ibu tiri sebab Inas nampak seperti tak menghormatinya ibunya itu]. Zuyyin juga kematian ayah dan sekali gus kematian ibu juga. Inas masih ada kampung halaman, sedangkan Zuyyin langsung tak diterima keluarga sendiri walaupun keluarganya memiliki harta-benda. Atas sebab itu, Zuyyin terpaksa menumpang di rumah musuh ketatnya Yazzer. Inas benar-benar jadi miskin, sedangkan Zuyyin hanya diajar untuk jadi miskin. Inas mungkin [apa yang saya lihat, mungkin juga salah sebab baru episod 1] dikejar dua lelaki, sedangkan Zuyyin asyik dibuli Yazzer sebagai balas dendam.

Saya tak tahu pengakhiran Inas dalam Bukan Bidadari bagai mana sebab perjalanan drama tu masih begitu jauh, tapi Zuyyin dalam TAR mendapatkan semua yang dia pernah hilang, kecuali ibu dan ayahnya. Bonusnya, dia mendapat Yazzer sebagai suami. Suharti dan Pak Majid [betul ke?], mendapat majikan yang baik selepas Zuyyin berubah. Mak Nah dapat kembali anak yang polos yang pernah dijaga. Malah, persoalan yang asyik menghantuinya bertemu juga dengan jawapannya. Apa persoalan itu, silalah baca TAR kalau sudi. Kalau saya cerita semua, esok-esok TAR tak akan diulang cetak lagi.

Apa pun, tak kisahlah bagaimana TAR dan bagaimana Bukan Bidadari digarap. Yang penting, saya yakin yang mesej yang cuba disampaikan pengarang skrip Bukan Bidadari sama dengan apa yang saya sebagai penulis TAR cuba sampaikan. Semoga kita dapat mengambil apa yang berlaku sebagai pengajaran, ;-)

P/S : JADI ORANG ITU HARUS JANGAN SOMBONG SEBAB APA YANG KITA MILIKI HARI NI BELUM TENTU AKAN KEKAL JADI MILIK KITA SAMPAI BILA-BILA.

You Might Also Like

2 comments

  1. nyue pon knl nad zainal dlm drama memberku hawa..huhuhu....

    ReplyDelete
  2. tp sebelum ni perasan juga dia berlakon, tp... tak tertengok pulak nama dia, hehehe...

    ReplyDelete