- LOST WORLD OF TAMBUN... -

8:20 AM

“Semalam ada begitu banyak kenangan yang tak mahu padam dari ingatan walaupun puas dicuba berkali-kali”

Ni... N3 basi sebab macam dah berlalu 3 minggu lepas [9 Jun 2012]. Tapi tak apalah, saya nak tulis juga walaupun sikit. Tanda kenangan gitu! Lagipun bukannya makanan pun, kan? Dan lagi, tak kena tangkap juga kalau tulis N3 yang dah agak lama. Paling-paling orang tak baca. Tak pun orang kata, “Tak ada kerja tau dia, cerita zaman Tok Kaduk pun nak hidangkan pada orang”. Tapi... eh, ni kan rumah saya! Jadinya, saya bebas menulis tentang apa saja asalkan tak langgar batas undang-undang dan agama.

Berbalik pada Lost World of Tambun [LWOT], melihat perkataan itu tertulis di depan mata, saya senyum aje. Wah, tak sangka akhirnya saya sampai juga ke sini. Padahal, Abang Chik saya dah sebut berkali-kali nak ke sini. Saya pun dah berkali-kali datang ke Perak, sekali pun tak pernah berhajat nak jadi badak berendam di LWOT ni. Mungkin memang nak pergi dengan keluarga Abang Chik saya agaknya.

LWOT, tak jauh beza dengan tempat-tempat yang seumpamanya. Dibandingkan orang dewasa, saya kira kanak-kanak mungkin lebih teruja. Kalau tak, takkanlah anak-anak buah saya tak nak naik bila dah masuk dalam air. Macam tak reti sejuk dan macam tak ada rasa takut walaupun ombak yang dibuat, saya rasa agak kuat juga kalau nak bandingkan tempat-tempat yang dah pernah saya pergi sebelum ini. Malah Sunway Lagoon yang dah saya jelajahi untuk kali kedua tahun lepas pun tak kuat macam tu. Yang ni memang luar biasa sikit, berdiri tegak pun tetap juga terdorong ke belakang. Duduk pula, tiba-tiba aje dah terasa macam terbaring.

Bagi saya, LWOT ok jugalah. Banyak kolam air panas dan ada sesetengah kolam tu saya langsung tak boleh letakkan kaki. Agaknya kalau bawa kangkung, dah boleh makan masa tu juga. Tak payah susah-susah celur atas dapur. Lupa pula saya nak bawa telur, kalau tak boleh buat telur separuh masak walaupun saya tak gemar pun telur separuh masak tu. Yang saya suka, telur hampir masak tapi tak terlalu masak. Wah... teruk gila perangai saya ni!

Tempatnya agak luas juga tapi saya tak jelajah sampai habis sebab saya lebih banyak jadi badak berendam, walaupun bukan Si Puteri Badak Berendam. Ada juga tempat-tempat permainan tapi satu pun saya tak main. Hajat hati memanglah nak main, tapi... anak buah saya yang ‘gumuk’ itu sudah mengamuk sebab perutnya berdondang sayang. Anehnya, masa jadi anak badak yang ‘gumuk’ tak ingat pun fasal perut dia yang tak tahu berkompromi tu. Saja aje bikin hati yang lain-lain panas.

Tapi yang tak bestnya, ada kejadian kelakar dan sedikit macam memalukan diri sendiri. Beg punyalah besar saya bawa sebab saya memang suka pun bawa beg yang besar. Cuma yang tak sukanya... saya bawa baju dan segala kelengkapannya, kecuali seluar jeans untuk dipakai lepas mandi. Tinggal kat rumah Fida! Adoilah... apa kes? Nak mandi macam mana kalau dah pakaian saya tak lengkap kan? Masa tu saya tengok gelas kat tangan perlahan-lahan jatuh sebelum berderai macam tu aje. Macam manalah saya boleh jadi cuai macam tu sekali agaknya. Inilah julung-julung kali saya jadi hampeh serupa ini. Sampainya hati daya ingatan saya yang makin hari nampak makin lemah ni mensabotaj tuannya yang tak berdaya. Tapi dalam masa beberapa detik, saya dapat satu idea. Saya tanya Fida shopping complex yang paling dekat sebab saya nak beli seluar jeans yang murah-murah-murah. Fida kata, Giant aje yang ada dan memang dekat sungguh pun. Cuba aje lebih kurang sehelai seluar jeans, sempat lagi capai yang lain-lain juga dengan gembiranya, sedangkan Abang Chik sekeluarga dan mak Fida dah masuk ke LWOT.








Apa pun, yang jelasnya, bukan cuma peserta Cornetto Uda dan Dara aje tau yang dah datang ke LWOT, saya pun dah datang juga ya... ;-)

P/S : ADA REZEKI & UMUR, INSYA-ALLAH SATU HARI NANTI SAYA PASTI AKAN DATANG LAGI, LAGI & LAGI...

You Might Also Like

4 comments

  1. bestnya gi tambun... done follow... btw nak Pen Drive 8GB PERCUMA??? Jom join GiveAway Contest Gila #1: Watak Kegemaran di blog BUASIR OTAK. Cara penyertaan sangat mudah, sesiapa pun boleh join. Sertai sekarang sebelum 8 Julai 2012!!!

    ReplyDelete
  2. pic yg pertama tu.... awk eh? keciknyaaaa.. ingatkn anak si kakak td.. hehe...

    ReplyDelete
  3. PRINCE OF NOOB - terima kasih ya sebab follow, nanti sy dtg pulak...

    ReplyDelete
  4. KAK AZIE - gambar jauh mmg nampak kecik, padahal badan serupa bas...

    ReplyDelete