- USIK-MENGUSIK MEMBAWA PETAKA -

“Hidup tanpa usikan ibarat makan nasi tanpa lauk. Tapi usikan yang keterlaluan biasanya berakhir dengan padah kerana orang-orang tua sering mengatakan, ‘Ketawa yang banyak, teman rapatnya si air mata’”

Kita selalu dengar ungkapan, yang konon-kononnya usik-mengusik membawa bahagia. Betul tak? Korang pernah dengar tak? Kalau pernah dengar, kita serupa. Kalau tak pernah dengar, bolehlah cuba-cuba dengar lagu Gurauan Berkasih yang pernah dinyanyikan arwah Acik Spin [al-Fatihah] dan Siti Nordiana suatu ketika dulu. Kantoi... saya minat gila dengan kumpulan Spin suatu ketika dulu, siap karaoke lagi. Antara lirik dalam lagu tu;

Usik mengusik, semakin lama menjadi rindu
Hati merindu, asyik merindu
Tersentuh rasa, tidak terduga timbullah sayang
Andai tak jumpa, menjadi dendam

Gurau gurauan masih terasa dalam bayangan
Setiap detik ingin bersama memadu kasih
Apakah hati dah gila bayang
Merindu kasih, darimu sayang

Saya tulis sampai situ aje, yang selebihnya kalau ada rasa-rasa nak nyanyi lagu tu silalah meminta bantuan Encik Google yang baik hati itu. Cuma perlu ramah-ramahkan jari-jemari korang tu aje. Jangan malas-malas ok, nanti nampak tak comel. Sebabnya, yang nak saya tekankan bukan tentang lagu itu, tapi tentang usik-mengusik yang membawa petaka.

Kenapa saya kata usik-mengusik membawa petaka? Sebabnya... ramai orang dalam dunia ni yang suka mengusik orang lain dengan apa jenis usikan pun dan dengan tujuan yang apa-apa juga. Ada yang mengusik secara kecil-kecilan, sekadarnya saja supaya hidup ni tak terlalu hambar. Ada yang mengusik memang sebab dia kaki usik. Ada yang mengusik dengan tujuan untuk menyakitkan hati orang dan macam-macam lagi. Ada yang mengusik hanya dengan kata-kata, ada yang mengusik dengan perbuatan dan ada yang mengusik dengan benda-benda yang merapu.

Tak kisahlah macam mana pun jenis usikan tu. Tak peduli usikan tu dilakukan secara solo atau berkumpulan. Yang pasti, usikan kalau kecil-kecillan, memanglah seronok dan menggembirakan. Tapi bila dah keterlaluan, usikan itu akan memakan diri. Orang yang mengusik, kemudian orang yang diusik. Sebabnya, mungkin usikan itu keterlaluan, atau usikan itu datang tidak tepat pada waktunya. Siapa tahu orang yang diusik itu ada masalah sebesar dunia dan tak ada rasa untuk bergurau senda dan saling mengusik pada ketika itu. Maka, selepas itu timbullah rasa marah-marahan, sindir-sindiran dan lebih teruk daripada itu, mungkin tengking-tengkingan yang boleh menjatuhkan air muka kedua-dua pihak, yang diusik juga yang mengusik. Malu sebab menengking, malu juga sebab menerima tengkingan.

Sekelip mata, hubungan yang baik tentu akan goyang. Niat mengusik bertukar menjadi igauan buruk. Silap-silap gaya, si kaki usik, mungkin saja taubat untuk mengusik orang lain selepas ini. Takut pisang berbuah berkali-kali. Jatuh lor air muka kalau kena tengking tengah-tengah orang.

Tapi bagi saya, tak boleh juga nak menyalahkan si kaki usik. Tahu kenapa? Sebabnya, orang yang diusik biasanya dia juga si kaki usik. Maknanya, bila “awak boleh usik orang, awak seharusnya tahan juga diusik”. Jangan buat perangai, “Aku boleh, kau tak boleh”. Itu Adolf Hitler, namanya. Kalau tak mahu diusik, sila berhenti mengusik orang, sebab orang tak tahu masa bila awak boleh diusik dan masa bila awak tak boleh diusik sebab orang bukannya ahli nujum, apalagi Nujum Pak Belalang.

P/S – Kalau rasa tak mahu diusik orang, sila berhenti daripada mengusik orang kerana apa yang berlaku biasanya berpunca daripada diri kita sendiri. Dan lagi, hidup ni singkat, tak perlulah terlalu memasukkan apa yang berlaku dalam hati sangat, ;-)

4 comments:

  1. paling suka mengusik anak2 dan bapak anak2... hheee

    hati2 la kalau nak usik2 org ni

    ReplyDelete
  2. Ya, kalau tak berhati-hati makan diri sendiri

    ReplyDelete
  3. Emma..Mmg kalu salah usik boleh mkn diri...Salah2 nanti jd peluru mkn tuan....

    ReplyDelete
  4. Emma..Mmg kalu salah usik boleh mkn diri...Salah2 nanti jd peluru mkn tuan....

    ReplyDelete