- SETELAH 3 TAHUN -

4:27 PM

~DuLu TeRpAuT, sEkArAnG pUn HaTi TeTaP tErPaUt~

Kali pertama saya datang ke Cameron Highlands tiga tahun dulu. Sungguh, saya rasa sangat-sangat suka! Walaupun, orang kata keadaannya dah banyak berubah jika nak dibandingkan dulu. Sejuk pun tak lagi. Kalau sejuk pun bila malam datang. Ya, yang tu saya akui sebab saya tidur guna stoking dan sarung tangan yang saya beli. Mujur beli, kalau tak memang tak dapatlah saya tidur. Tapi mana saya tau apa bezanya dulu dan ketika tu [tiga tahun dulu] sebab dulu saya tak pernah datang.

Lepas tu saya selalu simpan niat nak datang lagi, lagi dan lagi sebab hati saya dah terpaut dengan tempat yang sangat menarik tu. Di mata saya yang guna cermin mata nilah, mata orang lain saya tak tahu. Tapi ternyata, nak datang ke tempat yang sama berulang-ulang kali, walaupun tak memerlukan tiket kapal terbang, taklah semudah mana. Jadinya, dalam masa tiga tahun kebelakangan ni, yang datang cuma niat semata-mata sedangkan yang empunya niat, terus tertinggal di belakang.

Sampailah bila tiba-tiba aje mulut tersebut pada abang dan kakak ipar saya tentang Cameron Highlands. Kakak ipar saya teruja dan plan tu terus saya ajukan pada Fida masa kami sampai di rumah dia. Bila dia kata okey, saya pun ikut teruja sama. Buat plan gila macam ni, memang saya dan Fida cukup pakar.

Cecah aje lantai Cameron Highlands tu, banyak kenangan yang menderu-deru dalam otak saya yang tak sebesar belon dan tak juga sekecil otak burung unta ni. Memang dulu, tidurnya hanya semalam, jalan-jalannya dua hari. Tapi memang banyak sangat yang masih saya ingat sampai hari ni.

Persamaan 3 tahun lepas dengan datang kali ni;



- Sebelum pergi, tidur rumah Fida.

- Singgah di tempat-tempat yang sama.

- Masih ada Fida dan Dewi.

- Seronoknya tetap sama walaupun orangnya bertukar.

- Bergambar ala-ala model yang dah lama tak pernah habis

Perbezaan 3 tahun lepas dengan datang kali ni;



- Dulu ada Abah, Bikash, Ika, Ana dan Airul, tak ada abang, kakak ipar dan anak-anak buah saya.

- Dulu dalam perjalanan singgah di Lata Iskandar, kali ni tak singgah sebab kejar masa.

- Dulu tidur semalam, kali ni tak tidur sebab esoknya ada nak ke tempat lain.

- Dulu riuh dengan suara sumbang saya dan kawan-kawan menyumbangkan suara, kali ni masih riuh tapi dengan cerita-cerita yang tak pernah habis.

- Dulu tak jumpa dengan pasangan pengantin yang ambil gambar kat ladang teh, kali ni ada. Cantik sangat!

- Dulu ada makan tengah hari, kali ni tak ada. Masing-masing jadi kenyang bila kenangkan masa yang tak cukup.

- Dulu saya tak beli barang banyak, tapi kali ni saya beli mengalahkan orang tak pernah datang. Hahahaha...

- Dulu saya yang memang suka bergambar, bergambar beria-ia, tapi kali ni, saya dah ada pesaing yang bernama si cilik Arissa Izzayani. Pantang tengok orang bergambar, cepat-cepat dia lari sebab nak masuk sekali. Ohho... bakat saya nampaknya dah ada pewaris. Kuikuikui...

Rasa-rasanya ada banyak lagi persamaan dan perbezaan yang boleh saya kutip dan kemudian lepaskan di sini, tapi... cukuplah tu. Apa pun, ada masa dan rezeki... saya nak datang lagi. lagi & lagi... ;-)



P/S : ADA SESIAPA YANG NAK BAWA SAYA KE SANA LAGI TAK? SAYA... PASTI DENGAN SENANG HATI NAK IKUT... ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. last pi CH 2009, tgh plan nak pi lagi..nak bawak mak abah and my dotter...

    ReplyDelete
  2. pergilah, sesekali kita memang perlukan rehat untuk tenangkan diri dan minda, ;-)

    ReplyDelete