- NAK MENABUNGLAH! -

9:34 AM

“Menyimpan impian itu tak salah, yang salahnya bila kita terlalu menaruh harapan pada sesuatu hingga mengabaikan kemampuan diri sendiri”

Duduk diam-diam, tiba-tiba aje terasa nak beli banyak benda untuk menyukakan diri sendiri. Macamlah selama ni tak ada rasa suka kan? Tapi bila raba-raba poket sendiri, jeling-jeling buku simpanan yang ada berjenis-jenis tu dan tengok-tengok skrin kat mesin ATM yang berjenis-jenis juga tu, fikir-fikir masa depan yang masih panjang, kenang-kenang juga orang lain yang ada di sekeliling, hem... lama lagilah nampaknya nak dapat semua tu. Sebabnya, semua yang berkaitan dengan yang dinamakan simpanan nampaknya makin menipis, tak ada satu pun yang bertambah macam gunung, bukit pun tak. Tak pun, sampai bila-bila pun tak akan dapat semua tu, kalau dapat pun mungkin satu atau dua aje. Lain-lain, “I gigit jari aje you!”, tak pun... “I join Mat Jenin panjat pokok kelapa ajelah!”

Tapi tak apalah, tepek kat sini dulu, buat jadi tangkal azimat. Mana tau, bila renung dalam-dalam, tengok selalu-selalu, tiba-tiba aje semangat nak kumpul duit berkobar-kobar datang. Tak pun, mana tau ada orang kesian kat saya, lepas tu mula cakap macam ni, “Nah... ambilah, ikhlas saya derma dari hati sebab awak nampak macam terdesak sangat aje.”. Ayat terakhir tu, walau kedengarannya sangat sadis dan sinis, memang tak boleh blah! Sampai akhir hayat pun tak mungkin ada orang murah hati nak main derma-derma macam tu aje. Paling-paling, mesti sebab nakkan balasan. Dalam dunia ni, mana ada yang percuma, kan? Daripada derma kat saya yang tak berapa nak papa-kedana ni, lebih baiklah derma kat rumah anak-anak yatim yang memerlukan. Dapat juga pahala! Betul juga tu, derma ajelah kat rumah anak-anak yatim tu ya...

Inilah dia antara barang-barang atau benda-benda yang saya nak sangat dalam hidup, walaupun ada antaranya TAK MUNGKIN! Tapi... itu bukan bermakna saya tak bersyukur dengan apa yang saya ada. Saya, syukur sangat-sangat! Cuma kalau dapat, itu kira macam bonuslah, bonus untuk diri sendiri. Iphone 4S, ipad 3, laptop baru warna pink, Honda City dan rumah banglo, siapa yang tak nak, kan?





1 - Dah ada walaupun taklah yang seperti itu, janji boleh SMS dan telefon tu kira oklah kan...
2 - Samsung galaxy tab dah ada, nak apa lagi kan?
3 - Dah ada juga tapi macam dah nyawa-nyawa ikan sebab dah lima tahun saya guna. Sekarang ni bila bukak aje, ada aje rasa-rasa nak buat-buat terjatuh dari tingkat 7. Terukkan saya ni?
4 - Dah ada juga, tapi cuma... Cik Wirawatiku Sayang. Janganlah lepas ni dia buat hal sudah.
5 - Yang ni pun, alhamdulillah... pun dah ada walaupun rumah yang bertingkat-tingkat. Tapi kalau dapat yang serupa di atas tu, yahoo... tapi kalau dapat yang ada duti-duit macam tu lagi best. Adoiii, mak cik kaya...

P/S : KALAU SAYA KUMPUL DUIT MACAM GAMBAR DI ATAS TU, AGAKNYA... BILA BARU DAPAT BELI 5 BERSAUDARA DI ATAS YA? SAMPAI BONGKOK TIGA PUN TAK DAPAT JUGA. TAPI... APA PUN, BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG KITA ADA SEBABNYA... ADA ORANG YANG LANGSUNG TAK ADA APA-APA...

You Might Also Like

0 comments