- ORANG KE HANTU NI? -

“Manusia atau Hantu... kedua-duanya tetap makhluk ALLAH. Namun antara kedua-duanya, taraf manusia jauh lebih tinggi dibandingkan hantu jika kita benar-benar bertingkah selayaknya seorang manusia”

Dia yang pertama :

Nama : Hantu
Nama Manja : Ghost, Momok dan macam-macam lagi
Warna Baju : Putih [Tukang jahit tak ada]
Raut Wajah : Hodoh [Tak ada orang sanggup jual barang make-up]
Kuku : Panjang [Sebab tak tahu guna pengetip kuku]
Jenis Rambut : Mayang mengurai [Ada juga biasa-biasa aje]
Perangai : Tak kacau manusia kalau manusia kata kacau dulu

Kalau itulah biodata yang diberi dalam curriculum vitae, masa nak minta kerja, memang sah yang nak minta kerja tu Cik Hantu. Jadi, sila nasihatkan bos-bos korang atau kalau korang sendiri yang jadi bos, supaya tak mengambil si pemilik curriculum vitae itu sebagai pekerja. Confirm Cik Hantu tu tak akan buat kerja sebab Cik Hantu tak pergi sekolah, macam korang yang dah dihantar sekolah sejak umur 5 tahun [sesetengah orang – saya pergi sekolah umur 7 tahun, terus masuk Darjah 1].

Dia yang kedua :

Nama : Manusia
Nama Manja : Orang, insan dan macam-macam lagi
Warna Baju : Macam-macam warna ada sebab ada ramai tukang jahit dan pereka fesyen dalam dunia ni. Contohnya macam, Rizalman, Jimmy Choo, Michael Ong, Andrew Gan, Eric Chong, Edmund Ser, Daniel Lim, Albert King, Alvin Tang, Bill Keith dan ramai lagi.
Raut Wajah : Cantik dan menarik [Sempurna]
Kuku : Ada panjang, ada pendek dan ada juga berwarna-warna
Jenis Rambut : Macam-macam gaya pun ada
Perangai : Ada yang ok dan ada yang ko serupa perangai hantu.

Kalau biodata yang diberi dalam curriculum vitae, masa nak minta kerja, memang sahlah memang Cik Manusia yang mahukan kerja tu. Tapi... sila juga nasihatkan bos-bos korang atau diri korang sendiri untuk tak ambil Cik Manusia tu dengan mudah hanya sebab dia memang sah Cik Manusia. Sebaliknya, selidik betul-betul sebab perangan Cik Manusia kadang-kadang lebih teruk daripada Cik Hantu. Sebabnya, Cik Hantu hanya buat Cik Manusia rasa takut. Tapi Cik Manusia mampu buat Cik Manusia yang lain rasa perasaan yang pelbagai. Marah, suka, sedih, takut dan macam-macam lagi.

Kenapa saya kata macam tu? Tentulah ada sebabnya. Beberapa hari lepas, pagi-pagi lagi dah kecoh konon-kononnya ‘di sini’ ada hantu. Saya yang memang penakut, jadi lebih takut. Jumpa Cik Hantu atau nampak Cik Hantu, sesiapa pun tentu aje tak nak kan? Kalau ada orang nak, hem... saya kira ada wayar yang putus tu di mana-mana. Tapi bila dah kecoh macam tu dan sana sini orang bercerita, saya pun dalam pada tak nak dengar, dengar jugalah. Takut pulak kalau tiba-tiba saya tersalah pergi tempat. Terpergi tempat Cik Hantu. Tak ke haru macam tu. Memanglah kita sebagai manusia tak patut takut pada Cik Hantu sebab Cik Hantu juga makhluk ALLAH. Tapi, rasa takut itu datang begitu-begitu aje. Disuruh nyah pun tetap juga nak melekat.

Dalam pada takut tu, sempat juga saya tengok gambar seorang kawan yang di belakangnya ada bayang-bayang Cik Hantu. Sah, memang betul-betul Cik Hantu tu. Saya dah jadi lagi cuak. Memanglah sekarang ni bukan saya yang buka pintu sebab ada orang yang lebih awal daripada saya, tapi lampu di bahagian biasanya saya yang buka. Macam mana agaknya bila saya tengah petik suis, Cik Hantu muncul? Adoilah... saya tak sukalah bila fikiran-fikiran jahat macam tu berlegar-legar kat kepala. Tapi saya cekalkan juga hati, beranikan juga mana-mana yang tak berani.

Dan cerita Cik Hantu tu terus kecoh dengan pelbagai versi cerita, ada yang kata siap baca Yasin sebab nak halau Cik Hantu. Tapi tiba-tiba, dua hari lepas kawan saya kata gambar yang tersebar luas dalam kalangan kami, bukannya gambar sebenar, tapi gambar yang dibuat di [SNAPGOSHT]. Adoi... kan dah kena! Tapi memanglah tak patut betul buat macam tu. Gara-gara gurau-gurauan yang tak best tu, dengarnya ada yang sampai takut nak ke bilik air. Hampeh!

Jadinya, bila dah jadi macam tu, saya jadi tak tahu yang mana saya Cik Manusia yang sebenar atau yang mana satu Cik Hantu? Atau pun, dalam tak sedar Cik Hantu dah pun mendapat kawan baik daripada kalangan Cik Manusia? Sebabnya kalau Cik Manusia itu Cik Manusia, tentulah tak buat macam tu. Kan?

P/S : KALAU NAK BERGURAU, SILALAH BERGURAU DENGAN GURAUAN YANG SEBENAR-BENARNYA GURAUAN. BUKANNYA GURAU-GURAUAN YANG MAMPU BUAT JANTUNG ORANG HAMPIR GUGUR.

1 comment:

  1. hantu ada dlm diri kita

    jd...jaga la diri agar tak terkeluar
    perangai cm hantu tu

    ReplyDelete