- BYE-BYE ASTRO! -

June 27, 2012

“Mengucapkan selamat tinggalkan bukannya semua orang mampu lakukan. Tapi kalau untuk kebaikan, haruslah belajar mencekalkan hati.”

Saya tinggalkan Astro? Oh... tidak! Bukan sebab Astro tak boleh hidup tanpa saya, tapi saya tak boleh hidup tanpa Astro. Atau lebih tepat lagi, saya tak boleh hidup tanpa hiburan. Bukan juga sebab saya ni jenis kaki sosial. Memang taklah, sebab saya memang tak begitu pandai bersosial. Kalau tak, tak mungkin kawan-kawan saya hanya beberapa kerat aje. Disko pun saya tak pernah masuk [Nampak benar tak pernah cucuk langit kan?]. Pusat karaoke pun tak pernah pergi [Syhhh... hati teringin juga nak pergi, ada yang nak ajak tak?]. Kan, hiburan tu penting untuk semua orang dan jenisnya pun ada pelbagai, bukan semata-mata yang menjurus ke arah ketidakbaikan macam yang selalu diuar-uarkan tu. Lagipun, kalau tak ada Astro, saya nak tengok TV macam mana? Antena pun tak tak ada, silap-silap yang ada kat skrin TV saya gambar hitam putih yang merenyam-renyam macam semut tu.

Yang saya tinggalkan pakej Astro Box Office [ABO]. Saya sendiri tak tahu kenapa saya ambil pakej tu. Mungkin sebab terpukau dengan si suara lunak di hujung talian yang pandai memujuk rayu agaknya. Kalau saya yang diletakkan di tempat dia, alamat Astro gulung tikar. Sebab saya akan kata macam ni; “Kalau nak ambil pakej ni boleh, tak nak ambil pun tak apa. Tak ada paksaan”. Mujur sangatlah Astro tak ambil saya kerja. Karang tak fasal-fasal saya ada rekod dipecat daripada kerja. Huh... buruk rekod gamaknya!

Kata si suara lunak hampir 2 tahun dulu, ada macam-macam filem baru yang menarik daripada beberapa buah negara. Katanya lagi; “Astro Citra pun ada filem juga tapi biasanya filem yang ditayangkan filem yang dah agak lama keluar di pawagam. Astro Box Office lagi menarik, orang belum tengok filem tu, you dah tengok dulu nanti”. Wah... dengarnya macam menarik aje kan? Padahal, kalau nak jadi antara yang terawal tengok, pergi aje beli DVD dengan harga RM5 kat kedai. Adoi... kantoi tengok DVD cetak rompak. Tak pun tengok aje kat Internet. Dengan adanya Astro First, segala-galanya jadi tambah-tambah mudah. Jangan marah ya Astro First, ;-)

Saya tak ingat setiap bulan ada berapa buah filem ditayangkan dalam pakej ABO ni, mungkin 5, 6, atau 7 atau berapa entah agaknya, saya sendiri kurang pasti. Ada filem dari Malaysia, Filipina, Thailand, India, Indonesia dan beberapa negara lain juga. Channelnya 952 dan 953.

Bulan pertama, kedua, ketiga atau beberapa bulan selepas itu, saya memang layan pakej ABO ni. Tapinya, bukannya semua filem menepati selera saya. Dahlah macam tu, esok-esoknya pun yang ditayangkan filem yang sama juga. Persoalannya, berapa kali saya nak layan filem yang sama? Kalau tak muntah pelangi, boleh muntah kuning dibuatnya. Maka, sejak detik itu saya simpan niat nak ucapkan bye-bye pada pakej ABO ni. Tapi kalau takat niat tapi tak dibuat, memang kekal niatlah sampai bila-bila pun. Sudahnya, tau-tau niat saya dah jadi hampir dua tahun. Adoi... membazir betul! Kan, bagus kalau duit bayar pakej ABO ni saya kumpul dan beli benda lain? Padan muka...

Dan akhirnya, 3 hari lepas saya ramahkan jari-jemari tekan angka demi angka di telefon. Selepas letak, aduhai... leganya rasa! Akhirnya niat dah bertukar jadi kenyataan. Tapi yang tak bestnya, saya dah tukar pakej ABO ni dengan pakej Movie yang bawa maksud saya dah boleh layan HBO Asia, MAX dan Star Movie. Itu juga bermakna bil daripada RM64.++ bertukar jadi RM87.++. Syabas! Saya memang pandai membuat pilihan dan bersedialah membayar untuk setiap pilihan yang dah saya buat. Lepas-lepas ni memang makin sakanlah saya melayan TV. Adoilah...

P/S – SAYA AKAN PASTIKAN SAYA TENGOK TV, KALAU SAYA TAK TENGOK TV, SAYA AKAN PASTIKAN TV TENGOK SAYA SEBAB SAYA DAH BAYAR BIL YANG BESAR JUMLAHNYA UNTUK ORANG SEPERTI SAYA.

5 comments:

  1. Suspen je ingat nak potong terus line Astro....

    Dik sekarang package beyond......
    ada value pack 1 ,2 & 3

    Ambil yg super pack 1....klu ada luck mungkin terus dpt pakcage recorder lagi he he he he.....

    HD gambar cantik cam real je dan ada tambahan channel lagi... Klu minat dgn cerita KOREA ada channel HD extra utk cerita2 Korea...

    ReplyDelete
  2. Dik skrg package Beyond super pack 1
    untuk channel melayu dpt free lagi channel BOX OFFICE dan WARNA....
    gambar pun cantik npk real je
    he he he he

    Ada extra untuk channel Korea dan movie, sports....

    Mahu time tu x keluar rumah ha ha ha ha

    ReplyDelete
  3. erk.....me amik family package jer..itupun mcm x best...

    ReplyDelete
  4. KAK NOOR - mmg nk tukar beyond tu, tapi, org tu tak datang-datang. malas nak tanya lagi.

    ReplyDelete
  5. SURIA AMANDA - asyik ulang-ulang aje kan? ;-)

    ReplyDelete